.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پشت پرده استعفای مصلحی/ محصولی كانديدای مجلس می شود؟

اواخر دولت نهم و درست زمانی که حوادث پس از انتخابات حادث می شد، 2 اتفاق مهم در وزارت اطلاعات رخ داد؛ یکی عزل محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات و دیگری حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم و رییس جمهور منتخب دهم در این وزارتخانه بود.

این دو اتفاق نزدیک به هم، در حالی رخ دادند که برخی افراد و سیاسیون، عزل محسنی اژه ای را در راستای مخالفت وی با معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی ارزیابی می کردند که به نظر نگارنده، یک تحلیل سطحی بود چراکه در این نوع تحلیل ها، فقط مخالفت وزیراطلاعات دولت نهم با معاون اولی مشایی و متعاقب آن عزل وی از وزارت مورد بررسی قرار گرفت و توجهی به دلیل حضور رییس جمهور در وزارت اطلاعات نشد.

محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات خداحافظی کرد و پس از مدتی دادستان کل کشور شد و علیرغم اینکه گفته می شد وی معتقد است مشایی در موضوع فتنه نقش دارد، پس از آنکه دادستان شد از بررسی "اتهام" فساد اقتصادی یکی از مقامات ارشد دولت احمدی نژاد سخن گفت - که البته این اتهام هم تاکنون اثبات نشده است - ولی هیچ گاه از بررسی اتهام جاسوسی و موارد مشابه درباره رحیم مشایی سخنی به زبان نیاورد.

حجت الاسلام "حیدر مصلحی" رییس وقت سازمان اوقاف، در دولت دهم وزیر اطلاعات شد و بر صندلی که در دولت نهم در اختیار محسنی اژه ای بود، تکیه زد. دکتر احمدی نژاد که در تریبون های مختلف داخلی و بین المللی از مشارکت ایران در مدیریت جهانی سخن می گوید، در دولت دهم نیز در وزارت اطلاعات حضور یافت و بر حضور این وزارت در معادلات اطلاعاتی بین المللی تاکید کرد.

وزارت اطلاعات با حضور "حیدر مصلحی" دچار یک تحول بزرگ شد که از نتایج بارز و ابتدایی این تحول بزرگ، می توان به اقدامات بزرگی همچون عملیات بی نظیر و موفق دستگیری عبدالمالک ریگی(سرکرده گروهک شرور شرق کشور که در دولت نهم چندین مشکل امنیتی برای این دولت و کشور ایجاد کرد و سیستم امنیتی آن دولت نتوانست اقدام بزرگی را در این زمینه انجام دهد) و یا عملیات موفقیت آمیز آزادی عطارزاده(دیپلمات ایرانی که در بند اشرار و گروه های تروریستی پاکستان بود) اشاره کرد.

حتی گفته می شود دکتر احمدی نژاد در بازدید اخیر خود از وزارت اطلاعات، ضمن ابراز رضایت نسبی از اقدامات انجام در وزارت اطلاعات دولت دهم در راستای اصلاح رویکرد این نهاد امنیتی و فعال تر شدن آن در معادلات اطلاعاتی بین المللی، اظهار داشته است که هنوز هم تا وزارت اطلاعات مدنظرش فاصله وجود دارد.


اما احمدی نژاد از وزارت اطلاعات چه می خواهد؟



برای تبیین بهتر جواب این سوال به 2 نکته اشاره می شود:
1- دکتر محمود احمدی نژاد مدت ها است از آمادگی ایران برای مشارکت در مدیریت جهانی سخن می گوید و معتقد است با توجه به معادلات جدید و تحولاتی که در منطقه و جهان شروع شده است، ایران می تواند در سیستم جدید مدیریت جهانی مشارکت و حضور داشته باشد.

2- کشورهایی که اکنون در مدیریت جهانی مشارکت دارند، یک سیستم امنیتی قوی در سطح بین المللی دارند که این سازمان ها با اقدامات اطلاعاتی خود، ضمن پیش بینی تحولات آینده در مناطق مختلف جهان، برای نقش آفرینی در این تحولات برنامه ریزی می کنند و حتی گاهی اوقات، باعث ایجاد تحولی در یک منطقه خاص در راستای منافع خود می شوند. بطور مثال اگر سازمان جاسوسی آمریکا("سیا" یا همان "سی آی ای") تحولی را در یک منطقه از جهان پیش بینی نکند و یا پیش بینی نادرست درباره آن داشته باشد، رییس این سازمان مواخذه می شود و حتی در مواردی منجر به استعفا یا عزل وی می شود.

با توجه به موارد فوق، می توان نتیجه گرفت که احمدی نژاد به دنبال وزارت اطلاعاتی است که در سطح بین المللی نقش آفرینی کند و شعب خود را در سطح جهانی گسترش دهد؛ چراکه تنها در این صورت است که سیستم امنیتی کشورمان نه تنها در مواقع خاص بلکه در تمام موارد، از تحولات مختلف در جهان جلوتر خواهد بود و ضمن پیش بینی این تحولات، برای مواجهه صحیح با آن موارد، برنامه ریزی می کند و همچنین برخی مشکلات و توطئه های امنیتی مانند خرابکاری و بمب گذاری ها در نقاط مختلف کشورمان را که می شود با قاطعیت گفت این موارد، ریشه در خارج از کشور دارند را قبل از ورود به مرحله اجرایی، در آن سوی مرزهای کشورمان خنثی خواهد کرد.

به بیان بهتر، اگر وزارت اطلاعات کشورمان به سطح موردانتظار احمدی نژاد برسد، کشورمان همیشه از دشمنان جلوتر خواهد بود در مسائل امنیتی به کل از حالت تدافعی خارج می شود. همان طور که اشاره شد، وزارت اطلاعات دولت دهم با مدیریت حجت الاسلام "حیدر مصلحی" به وزارت موردانتظار احمدی نژاد نزدیک تر شد ولی هنوز هم با آن فاصله دارد و تحولات اخیر منطقه، این موضوع را نشان داد؛ بطور مثال، موضع کشورمان درباره برخی تحولات منطقه بخصوص تحولات لیبی، یک موضع یکپارچه نبود؛ چراکه رسانه ملی روزی از عنوان "انقلابیون مردمی" و روز بعد با تغییر آرایش دشمن، از عنوان "مخالفان قذافی" برای همین گروه استفاده می کرد؛ در حالی که اگر از مدتی قبل، تحولات منطقه پیش بینی و درست تحلیل شده بود و برای مواجهه با این تحولات، از قبل برنامه ریزی می شد، هیچ گاه موارد اینچنینی را شاهد نبودیم.

به هر حال، شواهد نشان می دهد "حیدر مصلحی" با درک صحیح لزوم رخداد تحولی بزرگ در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، استعفا داده است تا دست رییس دولت دهم برای ایجاد تغییرات لازم در این راستا باز باشد که نشان از میزان بالای دلبستگی این روحانی خدوم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد؛ حالا در مسیر استعفا چه اتفاقی رخ داده است یا احمدی نژاد در چه شرایطی این استعفا را قبول کرده است و یا آیا رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با این استعفا مخالفت کرده است یا نه، موارد دیگری است که گذشت زمان، همه چیز را مشخص خواهد کرد ولی این موارد و اخبار حواشی این استعفا، نباید اصل ماجرا که نشان از مردانگی و میزان دلبستگی "حیدر مصلحی" به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد را تحت شعاع قرار دهند.

البته ناگفته نماند برخی تحلیل ها، این استعفای مصلحی را در راستای آماده شدن وی به همراه تنی چند از اعضای کابینه کنونی دولت دهم برای حضور در لیست مورد حمایت دکتر احمدی نژاد در انتخابات مجلس نهم ارزیابی می کند و معتقدند چند وزیر دیگر مانند مهندس محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز برای حضور در لیست تهران به زودی استعفا خواهند داد تا وزنه حامیان دولت در مجلس نهم بهتر شود. باید منتظر ماند تا مشخص شود این تحلیل تا چه میزان صحیح است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.